Nucleare di quarta generazione

di Redazione 53

Nucleare di quarta generazione

Il nucleare di quarta generazione è l’ultimo nato nella “famiglia” del nucleare. L’energia nucleare ha prodotto, fino ad oggi (ottobre 2010) quattro generazioni, di cui quest’ultima è ancora nella fase embrionale e, se vogliamo continuare la metafora del bambino, non è ancora nata del tutto. I reattori di quarta generazione infatti sono un insieme di disegni e modelli teorici dei reattori nucleari attualmente oggetto di ricerca.

La maggior parte di questi disegni si crede non diventeranno mai commerciabili, almeno non prima del 2030, con l’eccezione di una versione del reattore ad altissima temperatura (VHTR) chiamato Next Generation Nuclear Plant (NGNP). Il primo NGNP si calcola possa essere completato entro il 2021. I reattori nucleari con finalità energetiche al momento in funzione in tutto il mondo sono generalmente considerati sistemi di seconda o terza generazione, con la maggior parte dei sistemi di prima generazione che sono stati chiusi o sostituiti già diversi anni fa.

La ricerca di questi tipi di reattore è stata ufficialmente avviata dal Forum Internazionale della Generazione IV (GIF) basato su otto obiettivi tecnologici. Gli obiettivi primari erano quello di migliorare la sicurezza nucleare, migliorare la resistenza alla proliferazione, minimizzare gli sprechi e l’utilizzo delle risorse naturali, e diminuire il costo per costruire e gestire tali impianti. I reattori sono destinati ad essere utilizzati nelle centrali nucleari per produrre energia nucleare da combustibili nucleari.

Tre sistemi sono nominalmente reattori termici e tre reattori veloci. Il VHTR è anche oggetto di ricerca potenzialmente per fornire calore ad alta qualità di processo per la produzione di idrogeno. I reattori veloci offrono la possibilità agli attinidi di bruciare per ridurre ulteriormente i rifiuti e di essere in grado di riprodurre più carburante di quanto ne consumino. Questi sistemi offrono significativi progressi nel campo della sostenibilità, sicurezza e affidabilità.

Reattore ad altissima temperatura (VHTR): Il concetto base di questo reattore è l’utilizzo di un nocciolo moderato a grafite con un unico passaggio nel ciclo del combustibile ad uranio. Questo reattore prevede una temperatura di uscita di 1.000 ° C. Le alte temperature consentono applicazioni come produzione di calore o di idrogeno attraverso il processo termochimico zolfo-iodio. Il reattore avrebbe anche un sistema di sicurezza passiva. Il primo VHTR previsto doveva essere installato in Sudafrica nella versione PBMR (reattore modulare su letto di ciottoli), ma un improvviso incremento dei costi e le preoccupazioni su possibili problemi tecnici imprevisti hanno scoraggiato i potenziali investitori e clienti ed hanno fatto saltare le trattative.

Reattore ad acqua supercritica (SCWR): Questo reattore utilizza l’acqua supercritica come fluido di lavoro. Si tratta fondamentalmente di reattori ad acqua leggera (LWR) che operano alle più alte pressioni e temperature con un unico ciclo diretto che li rendono simili ad un reattore ad acqua bollente (BWR). Ma dal momento che utilizza acqua supercritica (da non confondere con la massa critica) come fluido di lavoro, consta solo di una fase, come il Pressurized Water Reactor (PWR). Ma comunque potrebbe funzionare a temperature molto superiori degli attuali PWR e BWR. Si tratta di reattori con un’elevata efficienza termica (cioè, circa il 45% contro circa il 33% di efficienza per i reattori ad acqua leggera attuali) e la semplificazione dell’impianto. L’obiettivo è la produzione di energia elettrica a basso costo ed attualmente sono 13 i Paesi che lo stanno studiando.

Reattore a sali fusi (MSR): Questo è un tipo di reattore nucleare in cui il liquido refrigerante è il sale fuso. Sono stati molti i disegni presentati per questo tipo di reattore ed alcuni prototipi sono anche stati costruiti. Qui il combustibile nucleare dissolto nel sale fuso come tetrafluoruro fluoruro di uranio (UF4), farebbe raggiungere al fluido la criticità di flusso in un nucleo di grafite che servirebbe anche come moderatore.

Reattore veloce raffreddato a gas (GFR): Il sistema è dotato di uno spettro a neutroni veloci e ciclo del combustibile chiuso efficiente per la conversione dell’uranio fertile e la gestione degli attinidi. Il reattore è raffreddato ad elio, con una temperatura di uscita di 850 ° C, e con una turbina diretta a gas a ciclo Brayton ad alta efficienza termica. Diverse forme di combustibile sono considerate per il loro potenziale di operare a temperature molto elevate e per garantire un ottimo mantenimento dei prodotti di fissione.

Reattore veloce raffreddato a sodio (SFR): E’ un modello che si basa su due progetti strettamente connessi già esistenti, il reattore nucleare autofertilizzante ed il reattore veloce integrale. Gli obiettivi sono di aumentare l’efficienza dell’utilizzo di uranio dal processamento del plutonio ed eliminare la necessità che gli isotopi transuranici lascino il sito. La progettazione del reattore utilizza un nocciolo non moderato in esecuzione su neutroni veloci, progettati per consentire ad un isotopo transuranico di essere consumato (e in alcuni casi utilizzato come combustibile).  La sicurezza è passiva e la quantità di rifiuti è all’incirca dimezzata. Un prototipo del reattore veloce integrale è stato costruito, ma il progetto venne cancellato prima che potesse entrare in funzione.

Reattore veloce raffreddato a piombo (LFR): Questo è provvisto di un reattore raffreddato a piombo a spettro neutronico veloce o lega a eutettica piombo/bismuto (LBE) con un ciclo del combustibile chiuso. Una batteria elettrica rifornisce la centrale quando non sono presenti reazioni elettrochimiche. Il carburante è di metallo o di nitruro a base di uranio fertile e contenente elementi transuranici. Il LFR è raffreddato per convezione naturale con una temperatura di uscita del liquido di raffreddamento del reattore di 550 ° C, che può arrivare fino ad 800 ° C con materiali avanzati. La temperatura più elevata consente la produzione di idrogeno da processi termochimici.

Vantaggi. Rispetto all’attuale tecnologia delle centrali nucleari, i benefici dichiarati per i reattori di quarta generazione sono:

  • Le scorie nucleari durano pochi decenni, anziché millenni;
  • Resa energetica di 100-300 volte superiore alle precedenti versioni con la stessa quantità di combustibile nucleare;
  • Possibilità di consumare scorie nucleari esistenti per la produzione di energia elettrica;
  • Migliorata sicurezza di funzionamento.

L’altro lato della medaglia, gli svantaggi, riguarda il fatto che, trattandosi di una tecnologia nuova, ancora i rischi sulla sicurezza ed i costi possono essere maggiori, mentre gli operatori hanno poca esperienza con il nuovo modello. L’ingegnere nucleare David Lochbaum ha spiegato che quasi tutti gli incidenti nucleari gravi si sono verificati con quella che era al tempo la tecnologia più recente. Egli sostiene che

il problema dei nuovi reattori e degli incidenti è duplice: gli scenari impossibili da pianificare nelle simulazioni e gli esseri umani che fanno errori. Fabbricazione, costruzione, funzionamento e la manutenzione dei nuovi reattori dovranno affrontare una ripida curva di apprendimento. Le tecnologie avanzate avranno un elevato rischio di incidenti ed errori. La tecnologia può essere provata, ma le persone no.

Le nazioni che attualmente stanno studiando questa nuova forma di reattori nucleari sono Stati Uniti, Regno Unito, Svizzera, Corea del Sud, Sudafrica, Giappone, Francia, Canada, Argentina, Unione Europea, Cina e Russia. Nonostante, come abbiamo visto, gli Stati Uniti stiano spendendo diversi milioni in ricerca su questa nuova tecnologia, non è molto convinto di questa scelta il Presidente Barack Obama, fermo sostenitore delle energie rinnovabili, il quale ha ammesso di puntare ancora sul nucleare solo per colmare momentaneamente il vuoto che un giorno verrà riempito dalle energie pulite.

La “Quarta generazione” dell’energia nucleare è un’altro slogan che ha poco successo alle spalle. L’idea è che questi nuovi reattori serviranno a chiudere il ciclo del combustibile e dei rifiuti, cioè rielaborare le barre di combustibile esaurite in nuove che possono essere riutilizzate. Tuttavia, come per la cattura ed il recupero del carbonio, tanto c’è ancora da fare, nonostante oltre 60 anni e miliardi di dollari nella ricerca. Nel frattempo alcuni Paesi, come Francia e Giappone, riproducono il carburante in modo limitato, producendo ancora centinaia di tonnellate di rifiuti tossici che potrebbero potenzialmente essere utilizzati nelle armi nucleari. Un impianto francese pompa 100 milioni di litri di rifiuti liquidi radioattivi nel canale della Manica ogni anno, e il governo francese ha calcolato che il ritrattamento dei rifiuti costerà 25 miliardi di dollari in più rispetto allo stoccaggio.

Rimangono dunque dubbi sulla possibilità di trattare i rifiuti radioattivi, e spendere altre decine di miliardi di dollari in ricerche che poi ripropongono lo stesso problema non sembra un affare economicamente vantaggioso.

La quarta generazione dell’energia nucleare non è più sicura delle centrali esistenti. In realtà, ha i suoi pericoli. Un tipo di questo reattore utilizza sodio altamente reattivo come refrigerante che, se prende fuoco quando esposto all’aria ed esplode, entra in contatto con l’acqua. E il carburante è ancora radioattivo. Dato che il ciclo del combustibile deve essere ancora chiuso, nonostante i tentativi in tutto il mondo, il popolo americano affronterà ancora la minaccia del combustibile esaurito.

Insomma i costi sembrano alti e, al momento, ancora incalcolabili, mentre i pericoli reali e i problemi, nonostante la tecnologia avanzata, restano sempre lì. Visto che non si prevedono tempi brevi per la realizzazione delle prime centrali nucleari di quarta generazione, c’è la possibilità che con il progredire delle tecnologie rinnovabili l’atomo venga sempre meno utilizzato, lasciando morire questo pargolo ancora in grembo.

Per approfondire:

Fonti: [Wikipedia; Vtdigger]

Commenti (53)

  1. I just want to tell you that I am just all new to blogs and seriously savored this page. Probably I’m want to bookmark your site . You definitely come with exceptional posts. Thanks a bunch for sharing your website.

  2. An interesting discussion will probably be worth comment. There’s no doubt that that you need to write on this topic, it might not often be a taboo subject but typically everyone is inadequate to communicate on such topics. To another location. Cheers

    http://partscatalog.sellload.com/

  3. I have been reading out some of your posts and i can claim pretty clever stuff. I will make sure to bookmark your site.

  4. I simply couldn’t go away your web site before suggesting that I actually enjoyed the standard info an individual supply to your guests? Is gonna be back steadily to check out new posts

  5. Hiya, I’m really glad I’ve found this info. Nowadays bloggers publish just about gossips and net and this is really annoying. A good website with interesting content, this is what I need. Thanks for keeping this website, I’ll be visiting it. Do you do newsletters? Can not find it.

  6. you’re really a just right webmaster. The site loading speed is incredible. It kind of feels that you are doing any unique trick. Furthermore, The contents are masterwork. you have performed a great activity in this topic!

  7. Usually I don’t read article on blogs, however I would like to say that this write-up very pressured me to take a look at and do it! Your writing taste has been amazed me. Thanks, very great post.

  8. I am extremely impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you modify it yourself? Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a great blog like this one nowadays..

  9. I don’t even know how I ended up here, but I thought this post was good. I do not know who you are but definitely you’re going to a famous blogger if you aren’t already 😉 Cheers!

  10. Remarkably insightful details you’ll have remarked, thank you so much for setting up.

    http://www.shortmyurls.com/emeryeps-maui-seo-comment

  11. Heya i am for the first time here. I found this board and I find It truly useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and help others like you aided me.

  12. My brother recommended I might like this web site. He was entirely right. This post actually made my day. You cann’t imagine just how much time I had spent for this information! Thanks!

  13. Wow, marvelous blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your site is great, let alone the content!

  14. Thank you for sharing excellent informations. Your web-site is so cool. I am impressed by the details that you’ve on this website. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this web page, will come back for more articles. You, my pal, ROCK! I found just the information I already searched all over the place and simply couldn’t come across. What a great website.

  15. IMSC SEO is a Singapore SEO Company. They provide comprehensive Singapore SEO services to help SG businesses to gain traffic from search engine. Their SEO agency has many years of experiences working with overseas companies on more competitive grounds. They are the best seo company in Singapore you can find. Their SEO expert and consultant understand exactly what search engine optimization your company need to gain search engine traffic.

    http://www.shortmyurls.com/imsc-home-comment-general

  16. I truly appreciate this post. I’ve been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thanks again!

  17. SacramentoCremation.us is one of the leading crematorium services in the Sacramento area. Feel free to contact us regarding any questions on Sacramento Cremation Services or concerns you might have. Our staff will respond to you as soon as possible.

    http://www.shortmyurls.com/sacramentocremation-comment-general

  18. Sorry for the huge review, but I’m really loving the new Zune, and hope this, as well as the excellent reviews some other people have written, will help you decide if it’s the right choice for you.

  19. Divorcemind.com is a online divorce resource for divorce attorney, attornies and lawyers. You will find the best divorce information online. Divorce Mind will make your divorce or separation a quick, convenient and private.

    http://www.shortmyurls.com/divorcemind-divorce-attorney-comment-gen

  20. IMSC SEO is a Singapore SEO Company. They provide comprehensive Singapore SEO services to help SG businesses to gain traffic from search engine. Their SEO agency has many years of experiences working with overseas companies on more competitive grounds. They are the best seo company in Singapore you can find. Their SEO expert and consultant understand exactly what search engine optimization your company need to gain search engine traffic.

    http://www.shortmyurls.com/imsc-home-comment-general

  21. The new Zune browser is surprisingly good, but not as good as the iPod’s. It works well, but isn’t as fast as Safari, and has a clunkier interface. If you occasionally plan on using the web browser that’s not an issue, but if you’re planning to browse the web alot from your PMP then the iPod’s larger screen and better browser may be important.

  22. IMSC SEO is a Singapore SEO Company. They provide comprehensive Singapore SEO services to help SG businesses to gain traffic from search engine. Their SEO agency has many years of experiences working with overseas companies on more competitive grounds. They are the best seo company in Singapore you can find. Their SEO expert and consultant understand exactly what search engine optimization your company need to gain search engine traffic.

    http://www.shortmyurls.com/imsc-services-comment-exact

  23. I’m more than happy to uncover this great site. I need to to thank you for your time for this fantastic read!! I definitely loved every part of it and I have you saved as a favorite to look at new things in your web site.

    http://www.areregionseurope.org

  24. It really is almost unthinkable to come across well-informed parties on this area, even though you seem like you be aware of what exactly you’re indicating! Cheers

    http://www.hypnosis5.info

  25. This is the best opportunity to produce some preparations for the long-run. I’ve read through this blog post and if I could, I wish to suggest you handful useful instruction.

    http://www.eatrealnow.net

  26. I was more than happy to discover this web site. I wanted to thank you for ones time for this particularly fantastic read!! I definitely savored every bit of it and I have you book-marked to look at new things in your site.

    http://www.clalonestar.com

  27. Hiya there, just got mindful of your blogging site through Yahoo and bing, and realized that it is very useful. I’ll be grateful for if you decide to persist this approach.

    http://www.divorcelawyer5.info

  28. Noticeably enlightening information you’ll have said, thanks for setting up.

    http://www.aggielanddepot.com

  29. It really is the best time to produce some options for the long-run. I have scan this blog posting and if I may just, I desire to suggest you few great recommendations.

    http://www.sierralab.net

  30. It is really a nice and useful piece of info. I am happy that you just shared this useful information with us. Please stay us up to date like this. Thanks for sharing.

  31. Hands down, Apple’s app store wins by a mile. It’s a huge selection of all sorts of apps vs a rather sad selection of a handful for Zune. Microsoft has plans, especially in the realm of games, but I’m not sure I’d want to bet on the future if this aspect is important to you. The iPod is a much better choice in that case.

  32. I just intend to show you that I am new to posting and totally admired your report. Very possible I am probably to bookmark your blog post . You undoubtedly have memorable article materials. Get Pleasure From it for share-out with us your own blog write-up

    http://www.searchengineoptimization2.info

  33. Tremendously motivating suggestions you’ll have said, thanks so much for putting up.

    http://www.i3cubed.net

  34. Hi there, just got aware about your post through Google, and realized that it’s really educational. I will appreciate should you continue on this approach.

    http://www.gmmrecords.com

  35. Hello. impressive job. I did not anticipate this. This is a great story. Thanks!

  36. Good ¡V I should certainly pronounce, impressed with your site. I had no trouble navigating through all tabs as well as related information ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, web site theme . a tones way for your customer to communicate. Excellent task..

  37. I¡¦ll immediately grab your rss as I can not find your e-mail subscription hyperlink or e-newsletter service. Do you’ve any? Please let me understand in order that I could subscribe. Thanks.

  38. Pretty section of content. I just stumbled upon your blog and in accession capital to assert that I get in fact enjoyed account your blog posts. Any way I’ll be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently quickly.

  39. Hi there, just got familiar with your wordpress bog through Search engine, and discovered that it’s very beneficial. I will value in the event you continue on this approach.

    http://www.awwboard.com

  40. I was pretty pleased to find this great site. I wanted to thank you for ones time due to this wonderful read!! I definitely savored every part of it and I have you book marked to check out new things on your site.

    http://www.icbcmuseum.com

  41. Absolutely entertaining resources you’ll have remarked, thanks a lot for submitting.

    http://www.gangtai888.com

  42. Tremendously informative information that you have mentioned, thanks a lot for setting up.

    http://www.vivaeldorado.com

  43. Seriously beneficial resources you have said, thanks a lot for setting up.

    http://www.bazhaji001.com

  44. Thanks for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do some research about this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more from this post. I’m very glad to see such great information being shared freely out there.

  45. Good site! I really love how it is simple on my eyes and the data are well written. I am wondering how I might be notified when a new post has been made. I’ve subscribed to your RSS which must do the trick! Have a nice day!

  46. I’ve been absent for a while, but now I remember why I used to love this site. Thank you, I will try and check back more frequently. How frequently you update your website?

  47. Very good written article. It will be supportive to anybody who utilizes it, including me. Keep up the good work – for sure i will check out more posts.

  48. It¡¦s in reality a great and useful piece of info. I¡¦m satisfied that you shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

  49. Intuit launched QuickBooks products to make accounting for everyone. Every product of QuickBooks did different work, and it will give a better understanding. The ball is in your court choose the suitable QuickBooks product for yourself and starts working on them. On QuickBooks, you can easily customize and send an invoice. You can receive a payment, manage your contacts, connect your accounts, track your expenses and you can do lot more other work. If QuickBooks is on the blink, it is not functioning properly or showing errors you can revert to Intuit QuickBooks Support because solving problems and errors is like a piece of cake for us. Call on Intuit QuickBooks Support Number +1844-722-6675.

    https://magic.piktochart.com/output/14457142-quickbooks-pro-tech-support-number

  50. HelloHiHello thereHi thereHowdyGood dayHey there! I justI simply would like towant towish to give you aoffer you a hugebig thumbs up for thefor your greatexcellent infoinformation you haveyou’ve gotyou have got hereright here on this post. I will beI’ll beI am coming back toreturning to your blogyour siteyour websiteyour web site for more soon.

    https://myspace.com/opinkh25/post/activity_profile_2282165_e695ab485f5542479b8d06885a104a63/comments

  51. Your style is very unique compared to other people I have read stuff from.
    Many thanks for posting when you’ve got the opportunity, Guess I’ll just bookmark this blog.

    viagra coupons

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non verrà pubblicato.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Questo sito usa Akismet per ridurre lo spam. Scopri come i tuoi dati vengono elaborati.